Túl hosszú a sor az ingyen sushiért….

25 százalékkal nő a szakmunkás-minimálbér – láthatjuk az óriásplakátokon és a sajtó is attól hangos, hogy mely cégnél, mely ágazatban, milyen mértékben nőnek a bérek. A munkaerőhiányra és az erősödő fluktuációra adott válaszként egyre több cég hajlandó többet költeni a munkakörülmények javítására, jóléti intézkedésekre és munkavállalók fejlesztésére.

Amikor a napokban egy cégvezetőkből és HR vezetőkből álló, több szektort képviselő workshopon a mai munkaerő piac aktualitásairól és az elkötelezettség dimenzióiról beszélgettünk, egyöntetű véleményként fogalmazódott meg, hogy az elmúlt hónapok intézkedései növelték a munkavállalók elégedettségét, de kisebb mértékben történt előrelépés az elkötelezettség fejlesztése terén. Shawn Achor a Boldogság, mint versenyelőny című könyvében arról ír, hogy a Google könyvelője arról panaszkodott a cég központjában, hogy túl hosszú a sor az ingyen sushiért. Talán még nem tart itt a magyar piac, de közeledünk ehhez az állapothoz. Hallottunk már olyanról, hogy a magyar programozó amiatt elégedetlenkedett, hogy a cég által biztosított ingyenes, frissen facsart narancslé nem spanyol, hanem görög narancsból készült. Ennek ellenére úgy tűnik, nő az elégedett munkavállalók aránya, de nem nő ilyen mértékben az elkötelezettség. Egy értékesítési vezető ügyfelünk a saját csapatáról nyilatkozva ezt mondta: „Talán túlságosan is jók az értékesítőim körülményei, elkényelmesítettük őket. Most, hogy a munkamódszerükön változtatni kellene, látszik az ellenállás, és azt kérdezik, hogy milyen további eszközöket és kompenzációt kapnak.”

A cégek keresik a munkavállalók kegyeit, de sok esetben érdemben nem képesek növelni az elkötelezettség mértékét. A workshopunk résztvevői szerint az „én ledolgozom a munkaidőmet” vagy „amit mondanak, megcsinálom” hozzáállás ma már nem elég. Minden cég számít a munkatársak kreativitására, javító ötleteire, a tulajdonosi szemlélet megjelenésére a mindennapi munkában, ami a valódi elkötelezettséget jelzi.  A résztvevők egyetértettek abban, hogy különbséget kell tenni az elégedett és elkötelezett munkatársak kezelése között, de valamennyi munkavállalói szegmensben kulcsszerepe van a közvetlen vezetőnek, és valamennyi szegmenssel van vezetői feladat. Egy vendéglátó ipari cég HR vezetője a saját tapasztalatairól így számolt be: „Ugyanazon a térségben, ugyanazon bérszint mellett hatalmas különbség tapasztalható a fluktuációban, melyet én egyértelműen a vezetőnek tulajdonítok.”

Az említett workshop, a Develor Café keretében bemutatott Engaging Leader program a munkahelyi vezetők kezébe ad olyan eszközöket, ötleteket, mellyel hatékony előrelépést képesek elérni a csapatok és munkatársaik elkötelezettségének növelése terén. Az Engaging Leader tréninget a megjelent vezetők rendkívül pozitívan értékelték, „Hasznos, rendkívül újszerű a képzés, sok ötletet ad, profi a prezentáció, 2017-es, mai problémára ad megoldást” – nyilatkozták a szakmai vezetők és HR szakemberek.