Ezt a 9 elemet kell beépítenünk az álláshirdetésünk szövegébe, ha be akarjuk vonzani az ígéretes munkaerőt


A sablonos állásajánlatokat szinte mindig a kényszer szüli, a potenciális jelentkezők pedig általában nem olvassák el. Méghozzá azért, mert gyakran nem egy hirdetéssel, hanem egy unalmas munkaköri leírással találkoznak, ami nem ragadja meg a figyelmüket.

A jó hír, hogy ha tudjuk, milyen elemeket kell beépítenünk a szövegbe és ezeket hogyan kell megírnunk, mi is előrukkolhatunk olyan profi álláshirdetéssel, amely már az első soraival felkelti az érdeklődést – és értékes jelentkezésekkel tölti meg az inboxunkat.

Mielőtt végigvennénk a checklist elemeit, hogy minek kell mindenképpen szerepelnie az állásajánlatban, szeretnénk letisztázni, hogy miben különbözik egymástól egy szürke és egy élettel teli szöveg.

Leegyszerűsítve abban, hogy a vonzó hirdetés elad. Bár ezúttal nem egy terméket vagy szolgáltatást értékesítünk, hanem egy pozíciót, ugyanúgy egy értékesítési szövegíró fejébe kell bújnunk ahhoz, hogy jól teljesítő ajánlattal rukkoljunk elő.

A feladat azonban korántsem egyszerű – a szövegírásnak ez az ága még azoknak is kihívást jelenthet, akik ebben dolgoznak.

Ez persze nem azt jelenti, hogy meg kell ijednünk a kihívástól. Épp ellenkezőleg: előnyös helyzetben vagyunk, hiszen szinte mindent tudunk a vállalatról, az ott dolgozókról – és optimális esetben jól ismerjük a betöltésre váró munkakört is.

A jól megkomponált pozíció megnevezés, ami a hirdetés elolvasására sarkallja az érdeklődőket

A hirdetés első és talán legfontosabb része a pozíció megnevezése, ami gyakorlatilag egyet jelent a potenciális jelentkezők figyelmének megragadásával, hiszen lényegében ez a szövegünk főcíme. Ezzel érhetjük el, hogy rákattintsanak a hirdetésünkre.

A kérdés tehát adott: hogyan tűnhetünk ki a több száz álláshirdetés közül már az első pillanatban?

A legegyszerűbb, ha mutatunk két példát, amiből azonnal érezhető a kettő közötti különbség.

  1. Laboráns asszisztens állás
  2. Legyél te a laborunk új szuperhőse – asszisztensként

Valószínűleg nem kell hosszasan ecsetelnünk, miért kelti fel hatékonyabban az érdeklődők jelentős részében a kíváncsiságot a második alternatíva. Ez néhány egyszerű szóval kiegészítve kitűnik a sablonok közül, a szuperhős szóval pedig azt sugalljuk, hogy nem csak hasznos, fontos is lesz a kiválasztottra bízott munka.

De ennél a hirdetésnél nemcsak ezért állunk meg. Hanem azért is, mert megszólít: „Legyél te…”

A te egyébként a szövegírók egyik kedvenc varázsszava (power word), mert kiválóan megragadja – a későbbiek során pedig fenntartja – a figyelmet. És ez a hétköznapi szituációkban is működik.

Gondoljunk csak arra, hogy amikor egy üzletben nézelődünk és valaki megszólal mellettünk: „te melyik csokit választanád?”, akkor automatikusan felkapjuk a fejünket – aztán persze kiderül, hogy az illető a mellette álló barátnőjének tette fel a kérdést.

A profik tarsolyában akadnak még ehhez hasonló bűvös szavak, ezek közül a képzeld el… felvezetést mi is bevethetjük egy-egy résznél. (Ezzel valóban arra ösztönözzük az olvasót, hogy elképzelje azt, amit olvas.)

Így tálalhatjuk pozitívan a gyengeségeinket

Itt azonban nem állhatunk meg, mert tovább kell vezetnünk az olvasót és fenn kell tartanunk az érdeklődését. Éppen ezért a következő blokkban emeljük ki az adott pozíció mellett szóló 3 legerősebb érvet.

(A három a meggyőzés bűvös száma: kutatások kimutatták, hogy eddig a pontig nő a bizalom, de ennél több előny felsorakoztatása felett már elkezdenek kételkedni az érdeklődők és felmerül bennük, hogy mindaz, amit leírunk túl szép, hogy igaz legyen Még akkor is, ha tényleg igaz.)

Ne csak az erősségeinket, hanem a gyengeségeinket se féljünk megemlíteni. Persze nem a vezetőség által hétpecsétes titokként őrzött, megoldásra váró üzleti problémákra gondolunk, de bátran említsünk meg néhány olyan dolgot, amiben még fejlődnünk kell. (És amiben a meghirdetett pozícióra jelentkező tud nekünk segíteni.)

Például így:

Tudjuk, hogy ezeken javítanunk kell (és reméljük, ebben a te segítségedre is számíthatunk)

  • Többet kell dicsérnünk. Néha hajlamosak vagyunk abba a hibába esni, hogy természetesnek vesszük a kiváló teljesítményt – erre már most igyekszünk tudatosan odafigyelni.
  • A város szívébe költöztethetnénk az irodánkat. Ehhez azonban rád is szükségünk van, hiszen a te munkád is segíti a fejlődésünket – ami ahhoz kell, hogy közelebb kerüljünk a belvárosi panorámás irodához.
  • Növelni akarjuk a béreket. Bár a nálunk dolgozók már most sem panaszkodnak, de mi azt szeretnénk, ha a nálunk megkeresett fizetésből mindenki meg tudná valósítani az álmait – legyen az egy hibrid autó vagy családi ház.

Szintén a meggyőzés egyik titkos és hatékony fegyvere, ha egy kicsit magunk ellen beszélünk – azaz elmondjuk, milyen esetben nem érdemes hozzánk jelentkezni.

Mikor ne jelentkezz?

  • Ha az első akadálynál megtorpansz. Mi ezekben kihívást látunk és a felmerülő problémákra megoldásra váró feladatokként tekintünk.
  • Ha nem vagy hajlandó fejlődni. Nagy céljaink vannak és ezek megvalósításához elengedhetetlen a folyamatos tanulás.
  • Ha nem tudod elfogadni az építő jellegű kritikát. Azt valljuk, hogy a jól megfogalmazott kritika az egyik legjobb motiváció és ezt megfogadva ugorhatunk igazán nagyot.

Bár ezek alapján úgy tűnhet, hogy magunk ellen beszélünk, tulajdonképpen csak arról van szó, hogy önkritikusak vagyunk és őszinték – mindkettő nagyon pozitív benyomást kelt.  Ráadásul ezzel a látszattal ellentétben éppen azt a hatást váltjuk ki a befogadó félben, hogy nálunk akar majd dolgozni.

A kiemelt példákban azt is vegyük észre, hogy információk mellett érzelmeket is közvetítenek. Erre azért van szükség, mert ezzel is azt sugalljuk, hogy a cégünk nem egy arc nélküli, komor épület (vagy irodák halmaza), hanem egy közös cél felé tartó, összetartó csapat.

Mivel az érzelmek a legjobb segítőink abban, hogy sikeresen adjuk el a meghirdetett pozíciót, ezért a cselekvésre buzdító szavak mellett vessük be a változatos, dinamikus jelzőket is.

Élettel teli cégtörténet és határozott, mégis baráti hangnemben bemutatott elvárások

Ha különleges pozícióra keresünk embert – vagy komoly érdeklődők jelentkezését várjuk –, akkor adjunk át minél több információt a cégről, mert aki hosszú távra keres állást, szeretne minél többet tudni a jövendőbeli munkahelyéről.

Ennél a résznél is töltsük meg élettel a szöveget, vagyis hanyagoljuk az ahhoz hasonló, vontatott mondatokat, mint a „cégünk 1992 óta van a piacon”. Érthető, hogy ezzel a szakértelmünket és a tapasztalatunkat szeretnénk demonstrálni, de ebből a felütésből éppen ezt nem sikerül átadni.

Jobb, ha a bizalomépítő elemek széles tárházát hívjuk segítségül.

Mondhatjuk például a következőket:

Éves szinten több mint 30 komplex projektet kivitelezünk, kétévente megjelenünk a piacon egy teljesen új termékkel, és minden évben felülvizsgáljuk a teljes termékportfóliónkat, hogy kivegyük azokat, amelyek már kifutottak – vagy olyan irányba fejlesszük őket, amivel újra a csúcsra törhetnek az ügyfeleink (és velük együtt mi is).

A kezdetek óta figyelünk a vásárlói visszajelzésekre és meg is fogadjuk a tanácsukat. Ennek köszönhető, hogy a vevőink 94%-a maximálisan elégedett velünk – idén immár 25 éve. Nekünk viszont ez nem elég: ennél is jobbak akarunk lenni, a megvalósításhoz pedig rád is szükségünk van.

Ezekben a mondatokban minden, cégtörténetre vonatkozó lényeges tudnivaló benne van és mondatrészről mondatrészre haladva folyamatosan építjük a potenciális munkatársban a bizalmat. Kommunikáljuk a tapasztalatot (25 éve vagyunk jelen), az ügyfélelégedettséget és azt, hogy innovatív cégről van szó.

Ezeken felül a munkahelyi kultúránkat vagy a jövőképünket is bemutathatjuk (frappánsan és tömören).

Természetesen nem hiányozhatnak a jövendőbeli kollégára vonatkozó konkrétumok sem, többek között a munkaidővel, előlépési lehetőséggel kapcsolatos információk, ha pedig a kiválasztási folyamat lépéseit is leírjuk, azzal még pontosabbá tehetjük az ajánlatunkat.

Tartsuk szem előtt, hogy minél jobban körülírjuk az állással kapcsolatos elvárásainkat, a benne rejlő lehetőségeket, annál nagyobb eséllyel vonzzuk be a releváns érdeklődőket.

Ne ijedjünk meg attól, hogy végül hosszú lesz a szöveg, mert a jelentkezőnek érdeke, hogy minél informáltabb legyen arról, mi vár rá – a hirdetésünk pedig nagyobb transzparenciát fog sugallni a többi, hasonló lehetőséget kínáló cég nyúlfarknyi és sablonos szövegéhez képest.

Checklist: ezt a 9 elemet tartalmazza egy jól teljesítő álláshirdetés

  • A pozíció pontos megnevezése (ahogyan a példában is bemutattuk, ez nem feltétlenül kell, hogy unalmas legyen, de figyeljünk arra, hogy egyértelművé tegyük, milyen feladatra keresünk embert).
  • Bevezető, amiben felkeltjük a figyelmet és elérjük, hogy az érdeklődő továbbolvasson.
  • A 3 legütősebb érv/ígéret, ami miatt megéri minket választani.
  • A cég rövid (és frappáns) leírása és annak az érzésnek és víziónak az átadása, amiből világossá válik, milyen lesz velünk dolgozni.
  • A pozíció részletei.
  • A szükséges kompetenciák.
  • A „negatívumok”.
  • A munkaidő, a fizetés, az előrelépési lehetőségek és az elhelyezkedés leírása – utóbbi alatt térjünk ki az olyan részletekre, hogy milyen közlekedési eszközökkel érhető el az iroda, van-e parkolási lehetőség a környéken, és arra, hogy milyen intézmények, szolgáltatók (konditerem, étterem, iskola, posta, gyógyszertár) találhatók a közelben.
  • A végén mindenképpen legyen egy cselekvésre ösztönző gomb (ezt hívjuk call-to-actionnek), amiben megmondjuk, mit tegyen a jelentkező, és amire rákattintva ideális egy aloldalra érkezik, ahol kitöltheti a jelentkezéshez szükséges űrlapot.

Ha biztosak szeretnénk lenni abban, hogy nem hagyunk ki semmit, akkor a checklisten kívül érdemes egy sablont is készítenünk, amit minden hirdetés megírása előtt megnyitunk.

Ehhez a mintához is adunk ötletet:

A piszkos helyett a tiszta anyagiak

Itthon valamiért a pénzzel kapcsolatos témákat a munkaadók úgy kerülgetik, mint a forró kását. Pedig erre semmi szükség. Különösen azért, mert nekünk is kellemetlen, ha csak a személyes interjún rántjuk le a leplet arról, mennyit lehet keresni az adott pozícióban – és ezzel végül elriaszthatjuk a potenciális jelöltet.

Az álláshirdetésben nem kell feltétlenül megadnunk a pontos összeget, akár egy tól-ig határt is feltüntethetünk. Mindenesetre ezzel is az őszinteségünkről teszünk tanúbizonyságot, ami napjainkban ritka, ám értékes kincs.

Ne féljünk akkor sem, ha az első néhány hónapban (azaz a próbaidőben) kevesebbet tudunk fizetni és csak ezt követően tudunk emelni. Ilyenkor annyit tegyünk hozzá a kommunikációnkhoz, hogy mennyi idő után van lehetőség az előrelépésre – és így a magasabb fizetésére –, illetve hogyan alakul a cafeteria.

Tudjuk, hogy ez először ijesztőnek tűnhet, de nagyon sokan egy jó társaságot, lelkiismeretes csapatot keresnek. És ha ezt megtalálják, akkor hajlandók kezdetben kevesebb pénzért dolgozni (persze csak akkor, ha világosan kommunikáljuk az előrelépés állomásait).

TÖLTSE LE INGYENES E-KÖNYVÜNKET: