FEJLŐDÉSI KÖR


Fejlesztési programjaink – tréningek, workshopok, egyéni és csoportos coachingok – közös célja az abban résztvevők tartós viselkedésváltozásának elérése, amelynek következménye a szervezeti teljesítmény növekedése.

A viselkedésváltozás, a fejlődés módszertanának megértéséhez elengedhetetlen annak a folyamatnak az ismerete, amelyet mindannyian bejárunk. A készségeink fejlődésének kiinduló pontját az ún. „Nem tudatos-Nem kompetens” állapot jelenti, amelyet akár úgy is jellemezhetünk: még azt sem tudjuk, mit nem tudunk.

Fejlődésünk első szakaszában, a „Tanulás-fázisában” megismerjük a témához kapcsolódó elméleti hátteret, e fázis végre alakul ki bennünk a munkahelyi viselkedésre vonatkozó módszertan és szabályrendszer, amely eligazít bennünket a különböző helyzetekben.

A szabályok ismerete önmagában persze nem elég, egyelőre nem tudjuk azokat viselkedésünkbe integrálni, szükséges a gyakorlásuk. Ebben a következő, ún. „Gyakorlás-fázisban” a megismert szabályokat alkalmazzuk a különböző helyzetekben. Ennek hatására a szakasz végén egy „Tudatos-Kompetens” állapotba kerülünk, ami annyit jelent, hogy a tanultakat már alkalmazni is tudjuk, ám minden esetben szükségünk van a szabályok, az egyes lépések végiggondolására, vagyis cselekvésünk átgondolt lépesek egymásutánja.

Álmunkból felkeltve is tudjuk – azaz úgy végzünk el valamit, hogy közben nem szükséges az egyes lépéseket tudatosan végiggondolnunk. Ebbe a „Nem tudatos-Kompetens” állapotba úgy kerülhetünk, ha a tanultakat a napi munkavégzés során folyamatosan csiszoljuk, a tudás rutinná válik.

Az alkalmazás révén a „Rutin-fázisba” kerülünk, ahol tanultakat már nem újra és újra átgondolva kell végrehajtanunk.

Vajon véget ér-e itt a fejlődésünk? – Természetesen nem!

Az idő múlásával, a piaci környezet, az ügyfélelvárások változása természetes következményként vonja maga után az elvárt viselkedés, a szükséges készségek továbbfejlesztését. Egy új rendszer bevezetése, a munkakör gazdagítása, a gazdasági környezet változása új helyzetet teremthet, ahol már nem elegendő a meglévő rutin, újabb tanulási folyamatba kell kezdenünk, ahol az új készség tekintetében újfent a „Nem tudatos-nem kompetens” állapotban találjuk magunkat.

Közhely, hogy a tanulást elkezdeni nagyon nehéz! – De miért is van ez így?

Minden tanulási folyamatban megtalálható az ún. Rutin-fejlődés csapda, amely jellemzően azoknál a munkatársaknál alakul ki, akik hosszú ideje ugyanabban a munkakörben dolgoznak. Ha a munkakör elnevezése nem is, de a tartalma, a hozzá kapcsolódó elvárás változik, a kollégának ennek megfelelően egy újabb tanulási körbe kellene kezdenie, amit sokan nehezen fogadnak el. Esetükben kiemelt szerepet kap a természetes ellenállás, negatív hozzáállás megváltoztatása a fejlesztési folyamat elején.

A másik csapda a „Gyakorlás” és „Alkalmazás” szakaszai között húzódik. Hiú ábránd azt hinni, hogy a „Gyakorlás” után már valóban képesek vagyunk a tanultakat zökkenőmentesen végrehajtani. Ha viselkedésünk minden lépése tudatos, gyakran rosszabb eredményt érünk el, mintha a régi bevált – bár már elavult – rutin szerint cselekednénk. Ezt a csapdát átlépni nem könnyű, de ezt a kockázatot, esetleges kezdeti kudarcokat fel kell vállalnunk, mert csak így tudunk az új elvárásoknak megfelelő „Rutin” állapotába eljutni és nagyobb teljesítményt nyújtani.

A DEVELOR kurzusai végigvezetnek ezen a folyamaton, támogatást nyújtva az egyes fázisok nehézségeinél. A folyamat menedzselése a mi felelősségünk, a nyitottság és az erőfeszítés, hogy a változás megvalósulhasson viszont az Öné.